Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2009

Πρωινές Αποκαλύψεις

Του Θανάση Μπαρμπή

Όλοι γνωρίζουμε ότι  κάποιοι παράγοντες όπως η σωματική κόπωση, η αϋπνία και η κακή ψυχολογική κατάσταση, επηρεάζουν αρνητικά την απόδοση των σκακιστών.
Το πρωί του Σαββάτου 21 Νοεμβρίου ξεκίνησα με τη σύζυγο μου Φανή Σιρκελή από τις Σέρρες όπου διαμένουμε για τη Λαμία με σκοπό  να λάβουμε μέρος σε ένα από τα καθιερωμένα τουρνουά ράπιντ του Σκακιστικού Ομίλου Λαμίας. Γνωρίζαμε εκ των προτέρων ότι λόγω του πρωινού ξυπνήματος και του πολύωρου ταξιδιού η απόδοση μας δε θα ήταν η αναμενόμενη αλλά αυτό ήταν το τελευταίο που μας απασχολούσε αφού ο υπέροχος σχεδόν καλοκαιρινός καιρός και η ευχάριστη παρέα των φίλων μας του Σ.Ο Λαμίας αποτελούσαν τα εχέγγυα για ένα όμορφο Σαββατοκύριακο!
Φτάνοντας οριακά λίγο πριν την έναρξη του τουρνουά, αρχίσαμε με όρεξη τους αγώνες μας. Σταδιακά η κούραση και η αϋπνία υπερίσχυσαν του αρχικού ενθουσιασμού και τα πρώτα λάθη δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνιση τους.
Στον πέμπτο γύρο η παρτίδα μου με τον τελικό νικητή του τουρνουά Κώστα Κωνσταντέλια (5,5/6) ήταν ιδιαίτερα κρίσιμη και συναρπαστική. Ο Κώστας έχασε αρκετό χρόνο για να κερδίσει ένα από τα πολλά αδύνατα πιόνια μου δίνοντας μου την ευκαιρία να προωθήσω έναν στρατιώτη μου μέχρι τη δεύτερη γραμμή του λευκού. Προέκυψε έτσι η παρακάτω ενδιαφέρουσα θέση.
                               


Λίγο πριν φτάσουμε στη θέση του διαγράμματος ο Κωνσταντέλιας είχε καταφέρει να αλλάξει ένα ζευγάρι πύργων στο d3 με αποτέλεσμα να αισθάνεται ήσυχος θεωρώντας ότι είχε μπλοκάρει ικανοποιητικά το επικίνδυνο ελεύθερο πιόνι μου στο e2. Αντιθέτως εγώ είχα τη βεβαιότητα ότι κερδίζω λόγω του προωθημένου στρατιώτη  και του πολύ καλού Βασιλιά μου  αλλά μη μπορώντας να βρω κάτι "χειροπιαστό" και πιεζόμενος από το χρόνο που δεν είχε και ανανέωση για κάθε κίνηση άφησα με "βαριά καρδιά" στο έλεος του αντιπάλου τον στρατιώτη e2 και  συνέχισα με Rxh3? χάνοντας τελικά σχετικά εύκολα την παρτίδα.Ακολούθησε μια πρόχειρη ανάλυση στην οποία συμμετείχε και ο δεύτερος νικητής του τουρνουά (ισόβαθμος στην πρώτη θέση επίσης με 5,5/6) Υ.Μ Γιώργος Ριζόπουλος ,κατά την οποία δεν επιβεβαιώθηκε η αισιοδοξία μου για τη νίκη.
Την άλλη μέρα το πρωί στο Ξενοδοχείο με καθαρό μυαλό πλέον,πέρασε υποσυνείδητα από τη σκέψη μου η κρίσιμη θέση του παραπάνω διαγράμματος και ξαφνικά πετάχτηκα σαν ελατήριο από το κρεβάτι αναλύοντας στην έκπληκτη γυναίκα μου τον τρόπο που κέρδιζα!Δεν είναι η πρώτη φορά που μου συμβαίνει κάτι τέτοιο τις πρωινές ώρες μετά από την χαλάρωση του βραδινού ύπνου ενώ το  ίδιο  φαινόμενο έχει παρατηρηθεί και σε πολλούς φίλους σκακιστές.
Πως όμως κερδίζουν τα μαύρα; Πολύ απλά υποστηρίζοντας με νύχια και με δόντια το προωθημένο πιόνι τους αρχίζοντας  με 1...Κf3!2.d4 (δεν ικανοποιεί το 2.Rh1 Re8 3.d4  Kg2 4.Re1 Kf2 5.d5 Re5 και η απειλή Rd5+ δεν αντιμετωπίζεται) 2...Kf2 3.d5 Rd3+! Nα τι δεν είχα δει πάνω στην παρτίδα. Η αλήθεια είναι ότι  ποτέ άλλοτε  δεν είχα ξανασυναντήσει αυτό τον "μηχανισμό" νίκης.
                       
 Διάγραμμα Ανάλυσης 1




Από εδώ και πέρα τα μαύρα κερδίζουν σαν σε σπουδή ως εξής :4.Kxd3 Kxe1 5.d6 Kf2(ή Κf1 αλλά όχι Κd1??) 6.d7 e1=Q 7.d8=Q Qd1+ και  η λευκή Βασίλισσα αποχαιρετά τα εγκόσμια. Ένα από τα περίεργα  παιχνίδια του μυαλού είναι πως το πρωί της Κυριακής  μέτρησα αυτή τη βαριάντα blind   παρόλο που δε είμαι καθόλου καλός σ' αυτό,για την ακρίβεια στο τυφλό σκάκι χάνω τη σκακιέρα μετά από 4-5 κινήσεις.
                         Διάγραμμα Ανάλυσης 2 



Οι αναλύσεις της παρτίδας είναι αφιερωμένες στο Λαρισαίο σκακιστή Νίκο Γκονέλα που ήταν και ο μοναδικός που πίστευε στη νικηφόρο δύναμη του προωθημένου στρατιώτη του μαύρου.
Αποθήκευση σε PDF

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αυτό ήταν εύκολο.Έπρεπε να το είχες δει.
Εκείνη η "σκάλα" στο προηγούμενο μας ξέκανε.

barbis είπε...

Kάτσε καλά εσύ γιατί θα σου βάλω σπουδή που θα σε κάνει να τραγουδάς "σκάλα μου,σκαλίτσα μου"!

Ανώνυμος είπε...

Eκεί που λέτε και η μαύρη βασίλισσα αποχαιρετά τα εγκόσμια η λευκή εννούσατε μάλλον ε?

barbis είπε...

Ευχαριστούμε για τη διόρθωση.